GroenLinks Borne: verhoging ozb is 'kiezersbedrog'

GroenLinks Borne roept de gemeenteraad op om niet akkoord te gaan met de voorgestelde verhoging van de onroerendzaakbelasting (ozb) ten behoeve van de aanleg van de gemeentelijke verbindingsweg.

GroenLinks, zelf niet vertegenwoordigd in de Bornse raad, heeft de verkiezingsprogramma's van de andere politieke partijen er nog eens op nagekeken. Nagenoeg alle partijen spreken zich daarin uit tegen nieuwe lastenverzwaringen. Als de ozb nu toch wordt verhoogd, lijkt dat volgens GroenLinks verdacht veel op 'kiezersbedrog'.

GroenLinks wijst erop dat eerder al is besloten om de ozb met 3 procent te verhogen. Om de aanleg van de verbindingsweg te betalen wil het college de ozb in de periode 2017-2020 met nog eens 2 procent per jaar verhogen. "Dat betekent dat iedere inwoner van Borne die ozb betaalt, vanaf 2020 ongeveer 12 procent meer betaalt."

GroenLinks noemt de aanleg van een nieuwe weg (inclusief tunnel) langs bedrijventerrein De Molenkamp 'een slecht plan': de inwoners van Borne schieten er niets mee op, de spoorwegovergang op de Oonksweg gaat dicht en de 'prachtige' Zendersche Es wordt aangetast.

De extra wegen zorgen voor meer uitstoot van giftige uitlaatgassen en voor meer geluidsoverlast. Beide factoren hebben grote invloed op de levensverwachting. Met de verhoogde ozb betalen de burgers van Borne zelf voor een snellere dood.

De Bornse gemeenteraad nam op 29 september het collegevoorstel om de ozb te verhogen aan.