GroenLinks Borne maakt zich zorgen over opslag van vliegas in de Twentse Bodem

In de nabije toekomst zijn AKZO en Twence voornemens om zwaar verontreinigend vliegas in cavernes op te slaan. Ook is men begonnen met het opslaan van dieselolie in zoutcavernes.

Het GroenLinks Statenlid Robert Jansen heeft hier inmiddels opheldering over gevraagd bij de Commissaris van de Koning in Overijssel.

GroenLinks Borne maakt zich grote zorgen over het voorgenomen gebruik van de lege AKZO zout- cavernes voor opslag van giftig vliegas.

Dit vliegas wordt vermengd met een cementachtige stof, waarna er zogenaamd 1000 jaar geen omkijken meer naar zou zijn. Dit laatste is echter zeer twijfelachtig en mochten er lekkages of andere ongelukken ontstaan, dan zit het product dermate diep in de grond, dat het niet meer naar boven te halen is. GroenLinks is van mening dat hiermee een tikkende “milieubom” wordt gecreëerd die ons drinkwater en het ecosysteem bedreigt.

Tot voorbeeld dient het ongeluk met de opslag van dieselolie in het Duitse Etzel en Amtsven.

Om bovengenoemde reden heeft GroenLinks Borne de fracties in de Bornse gemeenteraad een voorstel voor een motie gestuurd waarin de gemeente Borne, als mede aandeelhouder van Twence, wordt opgeroepen al het mogelijke te doen om de plannen voor opslag van vliegas en andere (afval)stoffen in de cavernes te keren, mede omdat op termijn ook de gemeente, als aandeelhouder van Twence, aansprakelijk kan worden gesteld voor schade die uit deze opslag voort kan komen.

GroenLinks Borne heeft tevens de GroenLinks afdelingen van Hellendoorn, Twenterand, Almelo, Hengelo, Hof van Twente, Enschede en Berkelland, eveneens aandeelhouders van Twence, opgeroepen om deze actie ook in hun gemeente over te nemen.